2010. április 11., vasárnap

narancsos


végre legyen egy kép is :)

a narancsos turmix most nagyon kedvenc. általában mángoldot vagy spenótot használok hozzá, de most hatalmas zölddel vettem a zellerszárat, és azzal is kipróbáltam. wowww.
2 narancs, pár nagy levél mángold és kb ugyanannyi zellerzöld került bele.

most már nagyon zöldül minden, úgyhogy egyre sürgetőbbnek érzem az ehető gyomok megismerését. biopiac ide vagy oda, a legjobb mégis az ami vadon terem.. :) ráadásul reggelente az erdőben futok amikor csak tehetem és szedhetek frissen midnent!
van valakinek valami jó tippje, merre keresgéljek ezügyben?

8 megjegyzés:

  1. Radics László dr egyet. tanárnak van egy kis könyvecskéje erről, de a címe nem jut eszembe - nekem talán meg is van, megkeresem majd. Vadon termő növények a konyhában vagy ilyesmi a címe vagy a cím tartalma. Lelkesen olvastam, de a hiányos botanikai ismereteim miatt magam nem mernék gyűjtögetni. A tyúkhúr finom, ez biztos.

    VálaszTörlés
  2. Én a neten találtam egy jó linket, képek is vannak az ehető vadnövényekről, én ezt szoktam böngészni:
    http://www.terebess.hu/tiszaorveny/vadon/index.html

    Írtam egy bejegyzést a zöld turmixokról, és arról, hogy milyen gyomot használtam már: http://klarkatnyers.blogspot.com/2009/10/az-en-szuperetelem-zold-turmix.html

    Azóta annyit fedeztem fel, hogy ha egy (de legalább fél) citrom levével együtt turmixolom a zöldeket, akkor nagyon lágy lesz az ízük.

    Kedvenc gyomok: csalán, libatop, lucerna, lóhere, lándzsás útifű, disznóparéj (szár és szöszök nélkül). Ezen kívül pitypanglevél, cickafark, árvacsalán, tyúkhúr. Illetve fűszernövények: citromfű, zsálya, sztívia, menta.
    És ha van időm, utánanézek, milyen zöld levelek ehetők még a gyepünkről:-)

    VálaszTörlés
  3. húúú de jó :) köszi!!
    ma különben ki is szaladtam már a kertbe felmérni a terepet, pitypang van bőven, és nő már a menta, citromfű is.. el is terveztem hogy holnap mentás turmix lesz :)

    VálaszTörlés
  4. Hmmm, ez finomnak igérkezik, le is tesztelem holnap! Én a szomszéd kertjét nézegettem tegnap :D az ugyanis kutyamentes, mi meg ráadásul lenyirtuk a pitypangokat :(

    VálaszTörlés
  5. Sajnos, nem találom a Radics-könyvet :-( Sebaj, Klarkat bejegyzése nyomán én is felfedezni indulok!

    VálaszTörlés
  6. Szia! Most költöztem Zsámbékra, erdőszélre ráadásul, úgyhogy gondolom adott lenne a szituáció, hogy magamnak gyűjtsem a zöldeket ezentúl. De nem tudom, ez mennyire biztonságos, pedig nem vagyok egy paragép, de gondolom itt az erdei kisállatok ugyanúgy találkoznak ezekkel a növényekkel, mint én. Amúgy fel sem ismerem persze őket egy növényhatározó nélkül. De nagyon jó lenne beszerezni valahogy őket, mert lehet, ez furán hangzik, de nekem itt nehézségekbe ütközik a napi friss gyümölcs és zöld levél beszerzése, csak hetente kétszer van piac, míg Pesten egy piac mellett éltem, és minden nap lehetett találni valami frisset, szépet, megbízhatót a megmaradt pár valóban házi termelőnél.

    VálaszTörlés
  7. szia! egyelőre én sem vagyok nagy növényismerő, bár érik már a dolog, hogy alaposabban kiműveljem magam a témában.
    arra eddig nem gondoltam, hogy a vadon szedett növényekkel az állatok miatt kellene vigyázni, de elgondolkodtattál egy kicsit, és utánakérdeztem. szerencsére kéznél van a megbízható infó: édesapám állatorvos, vadász és nagy erdőjáró. én egyedül a férgekre gondoltam, amik veszélyt jelenthetnek, de ettől sem kell félni. egy kivétel van, ami veszélyes lehet, de nagyon ritka és csak fertőzött rókákkal/rókaürülékkel való közvetlen érintkezéssel terjed. minimális az esélye, hogy ezzel megfertőződjön az ember, ha 10-20 cm-nél magasabbról szeded a növényeket, akkor aztán végképp.
    szerintem ne aggódj, inkább örülj, mert a vad növények sokkal jobbak minden bio termesztett növénynél! :)

    VálaszTörlés